پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
27 مرداد 1397 - 10:43
حمله به کودکان و زنان، سیاست مشترک سعودی‌ها و صهیونیست‌ها

یورش رژیم کودک کش به کودکان یمنی

روز پنجشنبه ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۷ در اثر حمله جت‌های جنگنده سعودی به یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان و همچنین یک بازار محلی در صعده یمن دستکم ۶۰ نفر کشته و ۷۷ نفر مجروح شدند.
کد خبر : 1294

پایگاه رهنما :

روز پنجشنبه ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۷ در اثر حمله جت‌های جنگنده سعودی به یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان و همچنین یک بازار محلی در صعده یمن دستکم ۶۰ نفر کشته و ۷۷ نفر مجروح شدند. این جنایت تا حدی گسترده بود که سبب واکنش مجامع بین المللی که در سه سال گذشته صدایی از آن‌ها به گوش نمی‌رسید، شد. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سایر نهاد‌هایی که به ظاهر مدافع حقوق بشر در زمان جنگ هستند، وادار به واکنش‌هایی علیه دولت سعودی و ائتلاف تحت رهبری آن‌ها شدند.
چرا دولت سعودی این حمله را مرتکب شد؟
این حمله باوجود تصور دولت سعودی سبب واکنش‌های بسیاری در مجامع بین المللی شد و حتی دوستان شفیق عربستان در آمریکا نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند، آمریکایی‌ها نیز به ابراز تاسف از این جنایت بسنده کردند و بلکه در نقطه مقابل آن، ایران را به دلیل حمایت از مردم یمن، مقصر این حملات جلوه دادند، آمریکایی‌ها با وارونه نمایی واقعیت‌های یمن به طرز طنز آلودی ایران را متهم این جنایت کردند. برای مثال هدر نائرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تباهی و نابودی در یمن را نتیجه حمایت جمهوری اسلامی ایران از حوثی هائی دانست که با سلاح‌ها و موشک‌های ایرانی به عربستان سعودی حمله می‌کنند. همچنین آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد با انتقاد از عربستان در این خصوص گفته است «باید توجه کرد که از حملات بر مردم غیرنظامی و اهداف غیرنظامی در عملیات نظامی جلوگیری شود.»، اما در خصوص این موضوع که چرا دولت سعودی علی رغم علم و آگاهی نسبت به نکوهش بین المللی و موضع گیری همه کشور‌ها (حتی دوستانش) نسبت به این حمله، این حمله را مرتکب شد بایستی به عجز کامل دولت سعودی در برابر ملت یمن اشاره کرد. دولت سعودی بعد از سه سال هنوز نتوانسته هیچ یک از اهداف خود در یمن را عملیاتی کندو با گذشت سه سال، نه تنها به اهداف خود نرسیده است، بلکه در موضعی کاملا ضعیف نسبت به آغاز حمله نیز قرار گرفته است. یمنی‌ها در موقعیتی استراتژیک نسبت به قبل قرار دارند و توانسته اند چند موشک را به ریاض فرستاده و امنیت ریاض را تهدید کنند. همین مسئله سبب شتاب زدگی سعودی و انجام اقدامات عجولانه شده است.
کپی برداری از روش‌های صهیونیستی
یکی از عجیب‌ترین اقدامات دولت سعودی علیه یمن، استفاده از روش‌هایی است که صهیونیست‌ها در جنگ‌های سال‌های گذشته خود علیه مردم فلسطین و پیش از آن در جنوب لبنان مرتکب می‌شدند، استفاده از جنگنده‌ها برای از بین بردن مردم عادی، کودکان، افراد مسن و زنان از جمله استراتژی‌های صهیونیست‌ها در جنگ علیه فلسطینی‌ها بوده است. برای کنترل افکار عمومی نیز دائم این موضوع توسط صهیونیست‌ها مطرح می‌شد که حماس و گروه‌های مقاومت از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و آن‌ها به دنبال هدف قرار دادن اهداف نظامی بوده‌اند و تصور می‌کرده اند که کودکانی که مورد هدف قرار داده اند، نظامیان هستند. در حمله اخیر به اتوبوس کودکان یمنی نیز سعودی‌ها دقیقا همین جملات را بر زبان آوردند. در ابتدا سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی به یمن، حمله روز پنجشنبه به یک اتوبوس حامل کودکان که موجب کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از آن‌ها شد را اقدام نظامی مشروع خواند، ولی بعد‌ها که سروصدای بین المللی در خصوص این موضوع افزایش یافت و صلیب سرخ جهانی دست به انتقاد از عربستان زد، تلویزیون العربیه به نقل از نیرو‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان گزارش کرده که هدف این حملات سکو‌های پرتاب موشک حوثی‌ها بوده است و «این موشک را رهیگری و آنرا در آسمان منهدم کرده اند، اما تکه‌های موشک منهدم شده با اصابت به یک منطقه مسکونی در شهر جیزان عربستان سعودی باعث کشته شدن یک شهروند یمنی ساکن در عربستان سعودی و زخمی شدن ۱۱ نفر دیگر شده است.» ترکی مالکی سخنگوی ائتلاف همچنین حوثی‌ها را متهم کرده که از کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند؛ بنابراین مدل عربستان برای حمله به کودکان شبیه‌ترین مدل جنگی به اقدامات صهیونیست‌ها است.
بن سلمان و یورش به کودکان و زنان یمنی
یمن همواره به عنوان فقیرترین کشور عربی معروف بوده است. چرا که این کشور از دهه ۶۰ میلادی شاهد درگیری‌های داخلی و مداخله قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بوده است. جنگ بین دو بخش شمالی و جنوبی در سال ۱۹۹۴ منابع مالی بسیاری را نابود کرد و هزینه‌های نظامی و تسلیحاتی را افزایش داد. اما از سال ۲۰۱۵ و آغاز تجاوز ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه یمن وضعیت فقر و اقتصاد این کشور بسیار وخیم شده است. محاصره اقتصادی سه ساله یمن در کنار نابودی زیر ساخت‌های این کشور توسط ائتلاف سعودی باعث شده است تا این کشور عملا به عنوان یک اقتصاد ورشکسته مطرح شود. البته با این وجود گروه‌های یمنی همچنان توانسته اند در برابر تمامی حربه‌های آل سعود مقاومت کنند و حتی جنگ را به استان‌های جنوبی عربستان نیز انتقال دهند. اما در سه سال گذشته بسیاری از شاخص‌های اقتصادی یمن به نقطه بحران رسیده است. مرکز پژوهش و اطلاع رسانی اقتصادی یمن اخیرا در گزارشی اعلام کرد که ۸۵ درصد (۲۳ میلیون یمنی) از کل جمعیت ۲۷ میلیونی یمن با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند این در حالی است که این رقم پیش از آغاز جنگ ۴۵ درصد بود. طبق گزارش شاخص‌های اقتصادی یمن، در نیمه نخست سال ۲۰۱۷، بالغ بر ۱۷ میلیون نفر از مردم این کشور فقیر از نبود امنیت غذایی، ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر نیز نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه و ۹ میلیون و ۸۰۰ تن دیگر نیز در خطر قحطی و مرگ ناشی از گرسنگی قرار داشتند. براساس این گزارش، حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار کودک از سوء تغذیه حاد و ۴۶۲ هزار تن دیگر نیز از سوء تغذیه وخیم رنج می‌برند، افزون بر آن که تعداد زنان یمنی دارای سوء تغذیه به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر و شمار زنان بارداری که به دلیل سوء تغذیه جانشان در خطر است، به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است. محمد بن سلمان با این حملات کور و دیوانه وار خود در واقع به کاهدان زده است، چرا که یمن چیزی برای از دست دادن نداشته و ندارد. یمن سه سال و اندی است که بدون تقریبا هیج توان اقتصادی و لجستیکی در مقابل لشگر چند ملیتی سعودی و دوستانش مقاومت کرده و به نظر نمی‌رسد با حملاتی شبیه آنچه در پنجشنبه گذشته صورت گرفت، دست از مقاومت خود بکشد.

ارسال نظرات